Področje zavedanja pacientovih pravic in dolžnosti, je kljub Zakonu o pacientovih pravicah (ZPacP), ki je zaživel v letu 2008 ter vseh ostalih spremnih in podrejenih predpisov na to pomembno temo, še sup1vedno »podhranjeno področje.« Posredovanje informacij oz. promocija o tem, je nikoli dokončana zgodba, ki je lahko edino uspešna v sodelovanju javnega z zasebnim in nevladnim sektorjem. Poimenujemo ga lahko »družbeno odgovorni trikotnik.« Kot nekdo, ki se je v vlogi nekdanjega Zastopnika pacientovih pravic Maribor dnevno soočal z nevednostjo ali premalo informiranostjo sup2pacientov in zdravstvenih delavcev o njihovih pravicah in dolžnostih, sedaj nadaljujem to poslanstvo kot licenciran mediator v zdravstvu in predsednik Zveze Slovenska unija pacientov (Zveza SUP) s svojimi kolegicami in kolegi. Poslanstvo promocije teh pomembnih vprašanj na NVO oz. nevladni/društveni ravni v sodelovanju z ostalimi deležniki v naši družbi.

V letu 2015 zato kot Zveza Slovenska unija pacientov (Zveza SUP), v sodelovanju z Mestno občino Maribor (MOM), Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ), Društvom za promocijo pacientovih pravic in dolžnosti Maribor, Društvom za boj proti raku Štajerske Maribor, Inštitutom za razvoj družbene odgovornosti (IRDO), Alma Mater Europaea, Univerzum Minerva in ostalimi deležniki izvajamo programe osveščanja pacientov z naslovi: »Pravica-črka na papirju; Informiran pacient-zdrav pacient in Znanje pred neznanjem.«

Pomembno vedenje o pravicah in dolžnostih sporočamo tudi preko mreže medijskih sporočilnih kanalov (beri; city light plakati, letaki, ki boo nameščeni v prostorih javnih institucij, radijsko sporočanje, televizijsko sporočanje, spletno sporočanje, itd). Gre za posredovanje koristnih in včasih tudi življenjsko pomembnih informacij, čim večjemu krogu ljudi/pacientom. Vsi se (žal) prej ali slej znajdemo v vlogi pacienta, nekateri (žal) tudi s kroničnimi bolezenskimi stanji. Prav zato je poznavanje pacientovih pravic in dolžnosti življenjskega pomena.

Spoštovanje pacientovih pravic

Pacientove pravice, ki jih ureja Zakon o pacientovih pravicah so: 1. pravica do dostopa do zdravstvene oskrbe in zagotavljanja preventivnih storitev, 2. pravica do enakopravnega dostopa in obravnave pri zdravstveni oskrbi, 3. pravica do proste izbire zdravnika in izvajalca zdravstvenih storitev, 4. pravica do primerne, kakovostne in varne zdravstvene oskrbe, 5. pravica do spoštovanja pacientovega časa, 6. pravica do obveščenosti in sodelovanja, 7. pravica do samostojnega odločanja o zdravljenju, 8. pravica do upoštevanja vnaprej izražene volje, 9. pravica do preprečevanja in lajšanja trpljenja, 10. pravica do drugega mnenja, 11. pravica do seznanitve z zdravstveno dokumentacijo, 12. pravica do varstva zasebnosti in varstva osebnih podatkov, 13. pravica do obravnave kršitev pacientovih pravic, 14. pravica do brezplačne pomoči pri uresničevanju pacientovih pravic.

Zavedanje pacientovih dolžnosti

Za doseganje kakovostne in varne zdravstvene oskrbe je pacient dolžan:

– dejavno sodelovati pri varovanju, krepitvi in povrnitvi lastnega zdravja,

– v času bolezni ravnati v skladu s prejetimi strokovnimi navodili in načrti zdravljenja, v katere je ustno oziroma pisno privolil,

– dati pristojnemu zdravniku in drugim pristojnim zdravstvenim delavcem oziroma zdravstvenim sodelavcem vse potrebne in resnične informacije v zvezi s svojim zdravstvenim stanjem, ki so mu znane in so pomembne za nadaljnjo zdravstveno oskrbo, zlasti podatke o svojih sedanjih in preteklih poškodbah ter boleznih in njihovem zdravljenju, boleznih v rodbini, morebitnih alergijah in zdravilih, ki jih uživa,

– obvestiti zdravstvene delavce in zdravstvene sodelavce o nenadnih spremembah zdravstvenega stanja, ki se pojavijo med zdravljenjem,

– biti obziren in spoštljiv do zasebnosti in drugih pravic drugih pacientov ter zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev,

– spoštovati objavljene urnike, hišni red in predpisane organizacijske postopke izvajalcev zdravstvenih storitev,

- pravočasno obvestiti izvajalca zdravstvenih storitev o morebitnem izostanku na pregled ali zdravljenje.

Zveza SUP sodeluje in se povezuje s številnimi sorodnimi nevladnimi organizacijami v Sloveniji in v tujini ter vladnim sektorjem, z namenom iskanja odgovorov oz. rešitev na aktualna vprašanja novodobne družbe.

Borut Ambrožič, univ. dipl. prav.

Zveza SUP